Szeretettel köszöntelek a METALLICA közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
METALLICA vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a METALLICA közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
METALLICA vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a METALLICA közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
METALLICA vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a METALLICA közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
METALLICA vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
1. rész
Ez a történet
iskolapéldája az éhség, a szenvedély és az idő tökéletes egybeesésének.
Az a fajta találkozás, ami ha 30 évenként egyszer fordul elő, és 500
oldalnál többet tenne ki teljes valójában.
Metallica. Ma már jól ismert név. A hetedik legsikeresebb zenei
vállalkozás az amerikai történelemben.
Ki gondolt volna erre 1981. október 28-án, amikor
Lars Ulrich /dobos/
visszavonhatatlan ajánlatot tett James Hetfieldnek /gitár, ének/: 'Van
egy helyem a bandám számára Brian Slagel új Metal Blade-jén...'
Valójában Larsnak akkor még nem volt bandája, amikor James
betársult mellé. Ők ketten vették fel az első számokat, egy olcsó
magnóval, amiken James énekelt, ritmus és basszus-gitáron játszott, Lars
pedig kötelességtudóan, beült a dobok mögé, segített a zenei szervezés
terén, és felvállalta a menedzser szerepét.
Ron McGovert, Hetfield
barátját és lakótársát rádumálták, hogy fogja maga elé a basszus-gitárt,
Dave Mustaine pedig vállalta a gitárszólókat.
A csapat végül Ron Quintana javaslatára felvette a
Metallica nevet, és
Los Angeles környékén előzenekaraként nyomult olyan bandáknak mint a Saxon. Eközben kirukkoltak egy kiforrott
demoval 'No Life Til
Leather' címen, ami végigsüvített a metal-underground körein, és
pillanatok alatt keresetté vált Friso és New York szerte.
A Metallica két show-val állt Frisco elé és úgy vélték az ottani
közönség sokkal őszintébb és barátságosabb mint L.A. "és itt
látható.." népessége. Az akkor feltört Trauma nevű bandát, de elsősorban
a basszus-gitárosukat Cliff Burtont is levették a lábukról, s mivel
Cliff nem volt hajlandó Dél-Kaliforniába költözni, a Metallica számára
ez elég indok volt arra, hogy Bay Area-ra fókuszálódjon, s ide tegye át
székhelyét. Ezután már Cliff is csatlakozott hozzájuk.
Eközben New Yorkban egy NLTL másolat eljutott
Jon Zazula lemezboltjába
is, amit találóan Metal-Heaven-nek /metál-menyország/ hívtak. Zazula
könnyedén vette rá a csapatot, hogy menjenek át a keleti partra néhány
show és egy album erejéig. A banda egy lopott U-Haul-on küzdötte el
magát New Yorkig. Ez idő alatt derült ki Dave Mustainről, hogy még az
egyébként laza felfogású fickók számára is kezelhetetlen természete
van. Ebből kifolyólag érkezésük után néhány héttel csomagolhatott, hogy
Mark Whitakker javaslatára egy ottani csapat, a trash irányzatot követő
Exodus tagja, Kirk Hammett lépjen a helyére. Két telefonhívás, és egy
repülőúttal később, 1983. április 1-jétől pedig Kirk Hammett
hivatalosan is a Metallica tagja lett.
Az 1983-as év vége felé piacra dobták a banda első albumát
'Kill'Em
All' címen, amit vad koncertsorozat követett az USA-ban és Európában. 1984-ben már
Flemming Rassmusten producerrel dolgoztak együtt a Koppenhága-i Sweet Silence Studio-ban, a második albumon. A
'Ride The
Lightning' bebizonyította, hogy a Metallica nem csak egynyári zöldség. A
szövegek, a zenei megjelenítés fejletsége, a szervezettség és intenzitás
miatt a QPrime és az Elektra céltábláira kerültek, és mindkét szerződést
1984 őszére tető alá hozták, amivel világszerte ismertté váltak.
1985-ben ismét stúdióba vonultak és megalkották a
'Master Of Puppets'
albumot, amit L.A-ben vettek fel Michael Wagner-rel, és 1986 elején
engedtek útjára. Gyors szervezéssel összehoztak egy turnét Ozzy
Osbourne-nal, s ez a háttér (plusz a 30 legjobb album közötti helyezés)
alapozta meg az ugródeszkát, és a rajongóik szilárd magját. Ami addig
csak vérmes álom volt csupán, hirtelen elérhető közelségbe került a
megvalósulás rögös útvesztőjében, és a Metallica egyeduralomra
törhetett.
2. rész
De ez a számítás 1986. szeptember 27-én kapta a legmegrázóbb pofont a
sorstól. Valahol Svédországban egy átvezetett éjszaka után a banda busza
irányíthatatlanná vált, felborult és maga alá temette Cliffet, aki a
balesetben életét veszítette. Az Ő befolyása meghatározó volt a csapat
zenei fejlődésében. Kombinálta a jamming és kísérletezgetés DIY
filozófiáját, egy átható zene-elméleti tudással, amit Hetfield nagyra
értékelt, s ezért őt mind zeneileg, mind pedig emberileg is mélyen
megrázta Cliff elvesztése. Lehetetlen volt elképzelni a Metallica-t
Cliff nélkül, bár ő maga sohasem értékelte nagyra azokat az embereket,
akik bedobták a törölközőt. Most, hogy nem volt velük, csak ez a tudat
éltette őket, s ez vezetett oda, hogy egy viszonylag rövid, de intenzív
gyász után Lars, James és Kirk elhatározták, hogy nem adják fel. Több
mint 40 jelentkező közül Jason Newsted-re esett a választás a Michigan-i basszus-gitárosra, aki az
arizona-i Flotsam&Jetsam nevű
bandát hagyta ott azért, hogy élete nagy lehetőségére tegyen fel
mindent. A négyes azonnal turnéra indult, majd kiadtak egy EP-t
'Garage
Days Re-Revisited' címen, amit zeneileg nagyrészt Lars garázsában
követtek el.
Jasonnal kiegészülve a banda felvette negyedik albumát
'...And Justice
For All' címen, amit 1988-ban adtak ki. A kirobbanó siker, ami már egy
ideje készülőben volt, most végre valósággá válhatott. Az amerikai
listákon a hatodik helyen landolt, s bezsebelve egy Grammy jelölést (a
legjobb Metál/Hardrock album kategóriában) a csapat lesöpörte az addig
élen álló Van Halen-t a színpadról a Monsters of Rock koncertsorozat
során, vitorlát bontva a világkörüli turné hajóján. Ez volt az a pont
amikor végre beléptek a videóklippek felségterületére, annak ellenére,
hogy a 'One' időtartamát tekintve nagyon is kilógott a videoklipp
kategóriájából.
A csapat ezután visszatért az utakra, és a világ több pontját érintő
turnéba fogott. Az '...And Justice For All' két kislemezt és a csapat
első videóját termelte ki.
1991-ben a Metallica kiadta a csak
'Fekete' néven ismert albumot, ami a
csúcsra emelte népszerűségüket. Bob Rock, az új producer segítségével
ez az album eltért az előzőektől, teljesebb hangzásával, rövidebb
dalaival és a korábbitól egyszerűbb előkészítésével. Azonnal világelső
lett, heteken át vezetve a listákat, s végül 15 millió példányban kelt
el világszerte, kitermelve számtalan kislemezt, és elnyerve a
Grammy és
az MTV/American Music Awards díjakat. A banda közel három évig turnézott
az 'An Evening With Metallica' koncertsorozattal, majd a Guns'N'Roses-zal közösen, és fellépett számtalan fesztiválon is mint
főszereplő. 1993 őszén fizikailag és lelkileg teljesen kiütve úgy
döntöttek, eltekintve néhány kisebb fellépéstől, megpróbálják behozni a
magánéleti lemaradásukat és egy időre visszavonultak.
Közel négy év várakozás előzte meg a következő Metallica albumot. Ez
volt a 'Load', amit a The Plant in Sansalito-ban, Kaliforniában vettek
fel. A maga 14 számával ez a leghosszabb album amit eleddig kiadtak, és
jelentős változást mutatott a csapat részéről. A szintén Bob Rock által
világra segített anyag lazára, erőteljesre, és eklektikusra sikerült,
hangzásában tömör, ütős volt, jellegét tekintve pedig szinte
hivalkodóan szakadt el a 'Fekete' album hangzásvilágától. Olyan sok dal
keletkezett ebben az időszakban, hogy az elsőt 1997-ben egy második
album is követte, 'ReLoad' címen. A 'Load' turné pedig látványos, jól
szervezett, technikailag kiváló, két színpados esemény volt több mint
két órás zenei előadással. Bárkinek bármiféle kételye is támadt, az
nyomtalanul elpárolgott, és annak ellenére, hogy a 'Load' sohasem tudta
túlszárnyalni a 'Black' eladási mutatóit, a maga nemében látványos
sikert aratott.
1998-ban összeollózták a B oldalakat és a korábbi két 'Garage
Days' alkotásokat, majd a The Plant-ban 11 új számmal együtt megalkották
az izgalmas és nyers hangzású dupla CD-s
'Garage Inc.'-t, ami hűen
tükrözte a Metallica sikereit, és bebizonyította, hogy a banda szíve még
mindig a zenéért dobogott. Ezt tovább tetézte a zeneszerző/karmester
Michael Kamen-nel
(R.I.P.) közös alkotás, ami a S.F. szimfonikusok révén új dimenziókat
nyitott a klasszikus zene számára. Az áprilisban a Berkley Színházban
zajlott, két éjszakás előadás minden lehetséges kételyt semmissé
redukált, jelentős mérföldkőként emlegetve az együttes történetében. A
dalok zenei átszerkesztése, mint pl. a 'Master of Puppets'-é, a
zenekari hangszerek számára hatalmas szabadságot és kiteljesedést tett
lehetővé, a nagyobb és erőteljesebb hangzás révén. Zeneileg és képileg
rögzítve a show-t, a Metallica kiadta az
'S&M' dupla
CD-t és DVD-t az 1999-es év végén, újabb jelentős fejezetet nyitva a
történetükben.
3. rész
2000. nyarán a Metallica további lépéseket tett annak irányába, hogy
szabadulhasson a kötöttségek alól bizonyítandó, hogy lehetséges anélkül
összehozni és nagydobra verni a saját turnéjukat, hogy mindezek mögött
lemez eladási szándék állna. A Summer Sanitarium, végül Hetfield
hátsérülését leszámítva, hatalmas sikert aratott, és a várakozást csak
csigázta a hír, hogy a csapat ismét stúdióba készült.
De a lelkesedést, a 2001-es turné ideje alatt elterjedt pletykák, majd
Jason Newsted kiválása miatt felváltotta a félelem. Jason távozására nem
volt világos indok, de a lépése hátterében évek óta elhúzódó viták
hizlalták fel csendesen az első vakondtúrást. Többen levonták azt az
elhamarkodott következtetést, hogy ezek után a csapat feloszlik, de
valójában a kialakult helyzet utat nyitott a megértés és megvalósítás
újabb szintjei felé.
A fiúk felismerték, hogy úgy a személyiségükön, mind pedig kreatív
hozzáállásukon is rengeteg csiszolnivaló akadt, és éppen ezért a 2001-es
év első felét a stúdión innen és túli spontán felfedezések kiaknázásával
töltötték. The Presidio néven egy kiszuperált katonai barakkban
állították fel zenei műhelyüket, ahol együtt nyomultak, és elhatározták,
hogy nem sürgetik egy új tag kiválasztását, hanem Bob Rock-ra bízták a
basszus gitárt.
Azonban 2001. nyarára James Hetfield szükségét érezte, hogy egészsége és
élete rendbetétele érdekében radikális változásokat eszközöljön, pihenjen
és megszabaduljon önpusztító szokásaitól. A Metallica tagjai hónapokon
keresztül a lélekbúvárkodás különböző mélységeit járták meg, úgy saját
maguk, az együttes, mind pedig magánéleti és a bandában betöltött
szerepük kapcsán. A folyamat eredményeként két fontos dolog tisztult le.
Először, 2002. tavaszán amikor újra összejöttek, sokkal mélyebb
tisztelettel és megbecsüléssel néztek egymásra mint azelőtt valaha is.
Másodszor pedig, végre újra késznek érezték magukat egy külső és belső
elvárásoktól egyaránt mentes, mindentől független album megalkotására.
Új főhadiszállásuk birtokbavétele után, a csapat Bob Rock-kal megkezdte
a 'St. Anger' felvételét. A Presidio-ban eltöltött idő első fele nagy
segítséget nyújtott a szabad gondolkodás és tapasztalatszerzés terén, de
senki, még maguk a pasik sem sejtették, hogy mennyire hevesre, nyersre,
és szenvedélyesre alakul majd a 'St. Anger' anyaga. Rock állandó
bábáskodása alatt közösen írták meg a szövegeket, az előadásmódban
feloldották a megkötéseket, ami így spontánná alakult, hátat fordítva
ezzel az addig megszokott túl precíziós Metallica lemezfelvételeknek.
Ez a megújult Metallica büszke volt, magabiztos, hálás, nem lenéző, de
"éhes", ingerült, sőt dühös, de boldog is egyben. Izgatott? Na-ná, egy
icipicikét, de ez így is volt rendjén, abban az újdonsült látásmódban és
kreatív hozzáállásban, amit a Metallica magának kialakított.
2002. őszén a banda elérkezettnek látta az időt, egy új tag
befogadására. S végül, néhány személyes meghíváson alapuló, zárt
meghallgatással eltel hónap után, Ozzy Osbourne, Suicidal Tendencies nevű
bandájából kivált basszistát, Robert Trujillo-t választották ki a
Metallica új tagjának. Jól megjegyezni, TAGJÁNAK. Nem basszernek,
felbérelt bőgősnek, vagy egyszerűen csak cserének, hanem családtagnak.
Személyisége, kiegyensúlyozott, vidám lelkesedése - ami több mint
tizenöt év tapasztalataival és fergeteges ujjtechnikával párosult -
tette őt a legalkalmasabb jelöltté.
De mire ezt olvassátok, a 'St. Anger'-t már befejezték, a lemez körüli
elvárások a banda által is hihetetlen magaslatokig hágtak, nem beszélve
a 2000-es Summer Sanitarium óta első turné miatti izgatottságról. Ha
rájuk néztek és figyelitek őket, Lars, Kirk, Robert és James olyanok,
akár a türelmetlen és izgatott gyerekek, akik alig várják, hogy
kitörhessenek, beindulhassanak és berepeszthessék a dobhártyáinkat. Hogy
miért? Mert a Metallica teljesen megújult, és mert ez a story
határozottan folytatás gyanús...
fordítás : Tora
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!